Område organisation, ledarskap och personal

Dekorationsbild

Vid Uppsala universitet bedrivs omfattande forskning och utbildning inom organisation, ledarskap och personal. Vi genomför kvalificerade ämnesövergripande utbildningar för chefer och medarbetare inom komplexa verksamheter – företrädesvis inom offentlig sektor. Detta sker dels i form av öppna program med deltagare från olika verksamheter, dels i form av myndighetsinterna insatser anpassade för en specifik myndighet, region  eller kommun.

Kontakta oss om du vill prata utbildning inom organisation, ledarskap och personal

Bo Månson

Lena Sundberg

Johanna Hargö

Kvalitetsteknik – att arbeta med systematiskt förbättringsarbete

dekorativ bild

Distansutbildning 

Arbetar du med att utveckla er verksamhet? Samhällsutmaningarna inom digitalisering och hållbarhet, ställer förändrade förväntningar och beteenden bland kunder och medarbetare stora krav på ständig utveckling. Företag och organisationer måste anpassa ledarskap, produktutveckling och verksamhetsuppföljning för att bibehålla marknadspositioner och förtroenden. Då kan det vara bra att ha koll på strategier, metoder och verktyg som fungerar enligt den senaste forskningen. 

Utbildningen Kvalitetsteknik ger dig gedigen kunskap om hur man med valda principer systematiskt kan förbättra, utveckla, mäta och styra kvalitet för varor och tjänster. Hur relaterar ledarskap, kvalitet och förbättring till varandra? Vi tar upp arbetssätt och verktyg som är vanliga inom kvalitetsteknik, såsom de sju QC-verktygen, de sju ledningsverktygen, processkartläggning, processjämförelse samt olika metoder för riskanalys och kundcentrerad planering. Du får möjlighet att tillämpa kvalitetsteknik på din egen verksamhet.

Mer kursinformation och anmälan >>

Att leda utvecklande på distans

Dekorationsbild

Hur kan ledarskap på distans skapa engagemang och få medarbetare att ta ”ägandeskap” för uppdrag och samverkan i gruppen? Många upplever att distans kan leda till minskad tillit. Avståndet kan också skapa en känsla av att uppdraget vilar helt på medarbetarens axlar.

Vi adresserar istället hur distans, för såväl ledare som medarbetare, också kan vara utvecklande, motiverande och innovativt om det upplevs som att det finns en närhet i form av tillit, och förtroende i det operativa arbetet. Ledarskapets viktigaste roll blir då att vara ett föredöme, ta ansvar, stödja, konfrontera, skapa delaktighet och kreativitet. Kort sagt: att vara en utvecklande ledare. 

Med grund i forskning kring såväl utvecklande ledarskap och distansledarskap erbjuder programmet en möjlighet att med andra reflektera över egna distansutmaningar och vägen till ett utvecklande distansledarskap på distans.

Mer kursinformation och anmälan >>

HR-utmaningar i en komplex verksamhet – att hantera målkonflikter, elaka problem och etiskt korstryck

Kontor och tankebubblor

Hur utvecklar ni verksamheten för att nå politiskt uppsatta mål? I dag saknas knappast modeller och system som på olika sätt kan underlätta arbetet. Om de används rätt vill säga. Problemet är att verktygen sällan är anpassade för komplexa verksamheter som offentlig sektor ofta är.

Utbildningen HR-utmaningar i en komplex verksamhet sätter dagens personalutmaningar i ett större perspektiv och ger dig akademisk välgrundad kunskap för att kunna agera proaktivt och tryggt möta framtidens behov. Fokus ligger på villkor för chefer och medarbetare i en politiskt styrd verksamhet.

Utmaningar som tas upp är bland annat hantering av komplexa målkonflikter, ”elaka problem”, konkurrerande logiker och etiskt korstryck, samt mätning av kvalitet, resultat och kostnadseffektivitet.

Vem är utbildningen till för?

Utbildningen riktar sig till dig som är involverad i verksamhetsutvecklingen på din arbetsplats och arbetar som HR-specialist, kommunikatör, controller eller motsvarande.

Vad får du med dig?

  • En överblick samt ökad förståelse för den offentliga sektorns komplexitet, aktuella förändringar och framtidens HR-utmaningar.
  • Välgrundad akademisk kunskap att tillämpa i din egen verksamhet, samt erfarenhetsutbyte med andra personer med liknande utmaningar
  • En bra grund för att kunna förhålla dig till nya trender, idéer och koncept.

Vill du veta mer?

Kontakta Bo Månson, projektledare vid enheten för uppdragsutbildning.

Health Care Management

Kugghjul driver ett hjärta - illustration

Utmaningarna inom Hälso – och sjukvården är många och komplexa. Lika många är modellerna och teorierna hur man på bästa sätt löser dem. Men hur kan du som ledare veta vilka som passar din verksamhet? Hur skapar jag mening och motivation bland mina medarbetare i en vardag som ständigt förändras?
Utbildningen Health Care Management har fokus på att vara ledare i komplexa organisationer med starka, professionella medarbetare. Den ger dig en akademiskt välgrundad kunskap och verktyg för att skapa gränsöverskridande samarbeten.
​Utmaningar som tas upp är bland annat beslutsfattande i verksamheter som styrs både politiskt, medicinskt och administrativt, förändring i ledarskap när digitaliseringen ökar och där patienten är en allt viktigare aktör. 

Vem är utbildningen till för?

Utbildningen riktar sig till dig som har, eller står inför, ett strategiskt ledningsuppdrag inom Hälso – och sjukvården.

Vad får du med dig? 

  • Välgrundad akademisk kunskap att tillämpa i din egen verksamhet.
  • Erfarenhetsutbyte med kollegor och erfarna ledare från Hälso – och sjukvården. 
  • En förståelse och kunskap kring att leda i en komplex organisation

Vill du veta mer?

Kontakta Cecilia Lindholm, programansvarig, Företagsekonomiska institutionen

Delkurser:

Effektivitet, styrning och ledarskap i hälso- och sjukvård (7,5hp

E-hälsa och den delaktiga patienten (7,5hp)

Ledarskap i idéburna organisationer

Dekorationsbild

Chefer i idéburna organisationer har ett utmanande uppdrag i att leda medarbetare som motiveras av värderingar och ideologisk övertygelse. Medarbetarna driver gärna egna frågor och har ibland svårare att inordna sig i den organisatoriska strukturen.

Den här kursen syftar till att stärka förmågan att leda en värderingsstyrd verksamhet och erbjuder deltagaren relevanta kunskaper och verktyg att använda i den egna organisationen. Kursen ger också möjlighet till erfarenhetsutbyte och nätverkande med chefer i andra organisationer. 
Kursen är campusförlagd under 6 heldagar som är fördelade över 3 tillfällen (2+2+2 dagar) med en månad mellan varje.

Vem är utbildningen till för?
Kursen riktar sig till nyblivna chefer i idéburna organisationer

Vad får du med dig?

  • Ökad förståelse för styrning, ledning och medarbetarskap, både generellt, och i idéburna organisationer
  • En introduktion till arbetsrättsliga frågor
  • Kännedom om hur man kan leda för en god arbetsmiljö
  • Grundläggande begrepp och struktur för verksamhetsutveckling

Vill du veta mer?
Kontakta Lena Sundberg, projektledare vid enheten för uppdragsutbildning

KOF - webbaserad introduktionsutbildning

Stentorn i balans

Krav- och Funktionsschema (KOF) är en metod skapad för företagshälsovården som utgår från ett möte på arbetsplatsen mellan en person från företagshälsovården, den anställde och den närmste chefen. Mötet genomförs som ett strukturerat samtal mellan den anställde och chefen där deltagande person från företagshälsovården förbereder mötet, leder samtalet, dokumenterar och sammanfattar.

Vill du veta mer?
Kontakta Malin Ardre, projektledare vid enheten för uppdragsutbildning

Information och kursanmälan

VÅRT UPPDRAG- MIN ROLL SOM STATSANSTÄLLD VID UNIVERSITET OCH HÖGSKOLA

Loggo vårt uppdrag

För att anställda vid universitet och högskola ska få grundläggande kunskap om vad det innebär att vara statstjänsteman inom ramen för sin anställning har utbildningen
Vårt uppdrag – min roll som statsanställd inom universitet och högskola producerats. Utbildningen är en webbaserad introduktionsutbildning och har utvecklats i samarbete mellan Göteborgs, Lunds och Uppsala universitet.